--C Αθήνα

Βασίλης Κικίλιας στο Action24Press: «Στόχος μας ο τουρισμός να φτάνει μέχρι τον Δεκέμβριο» (βίντεο)

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Το brand «Ελλάδα» είναι πλέον πολύ ισχυρό τονίζει ο υπουργός Τουρισμού στο Action24Press, επισημαίνοντας πως το «ζητούμενο είναι να μην είναι μόνο εποχικός», προωθώντας μεταξύ άλλων και τη θρησκευτική κρουαζιέρα αλλά και τα εμβληματικά έργα υποδομών

Συνέντευξη στον Μάκη Προβατά για το Action24Press

Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη:

Για να είμαι ειλικρινής δεν θεώρησα ποτέ βαριά βιομηχανία της Ελλάδας τον τουρισμό, όπως γινόταν. Θεωρούσα ότι είναι τα παγκόσμια μνημεία που έχουμε, τα διάσημα ή τα λιγότερο διάσημα και υποτιμημένα, και εντέλει η Ιστορία της Ελλάδας «του μεγαλύτερου μύθου στην Ανθρώπινη Ιστορία» όπως λέει η Ελένη Αρβελερ. Ομως, ολοφάνερα κάτι πάει να αλλάξει. Μέσα στην μεγάλη αύξηση της ποσότητας τουριστών υπάρχει μια φανερή αναβάθμιση της ποιότητας τους, αλλά κυρίως στη νοοτροπία της πολιτείας και των περισσότερων Ελλήνων.

-Τώρα που ερχόμουν άκουγα στο κινητό το κομμάτι «Castellorizon» του David Gilmour των Pink Floyd. Πήγε διακοπές στο Καστελόριζο και το 2006 έβγαλε τον δίσκο «Οn an island», όπου το νησί είναι το Καστελλόριζο. Αυτά τα νησιά είναι απέναντι από την Τουρκία. Σας ανησυχεί αυτό που συμβαίνει με τους Τούρκους; Οτι θα μπορούσε να χαλάσει μια τόσο επιτυχημένη τουριστική χρονιά;

Οι απειλές δεν είναι κάτι ευχάριστο ιδίως με αυτήν την ένταση του τελευταίου καιρού. Το σύμπλεγμα του Καστελλόριζου είναι ένας συνδυασμός από μαγικά νησιά, απαράμιλλης ομορφιάς, γι’ αυτό και πολλά χρόνια προτιμώνται από τουρίστες, κυρίως Έλληνες.

Προφανώς η προάσπιση της πατρίδας και η πολιτική της αποτροπής έρχονται πρώτα, όμως, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, αυτό το οποίο βλέπω, είναι καθ’ όλη την ακτογραμμή του Ανατολικού Αιγαίου, τούρκους τουρίστες να έρχονται στα νησιά μας, παρά τη ρητορική της ηγεσίας τους.

Στη Μυτιλήνη, τη Χίο, τη Σάμο, την Κω, τη Λέρο, τη Ρόδο, τη Χάλκη, τη Σύμη και το Καστελλόριζο, με τα ημερόπλοια έρχονται καθημερινά τούρκοι τουρίστες, αφήνουν το συνάλλαγμά τους, τρώνε στα εστιατόριά μας, χαίρονται τις ομορφιές των νησιών μας, των ελληνικών νησιών.

Ενα τόσο ευμετάβλητο προϊόν όπως είναι το τουριστικό, πάει πολύ καλά μέχρι σήμερα. Γιατί;

Πρώτον, γιατί είναι πολύ ισχυρό το brand «Ελλάδα», είναι το 5ο στον κόσμο.

Δεύτερον, γιατί επιτύχαμε να διαχειριστούμε σε πολύ υψηλό επίπεδο τα πρώτα κύματα της πανδημίας και αυτή η επιτυχία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο rebranding της χώρας.

Και βέβαια, ο πρωθυπουργός ταξίδεψε παντού, έχτισε σχέσεις και τον τρόπο με τον οποίον μας βλέπουν οι έξω. Πάνω σε αυτήν την προσπάθεια, τώρα δρέπουμε τους καρπούς στην βαριά μας βιομηχανία, τον τουρισμό, που δίνει 1 στα 4 ευρώ στην ελληνική οικονομία. Είναι το 25% του ΑΕΠ της χώρας.

Τα ξενοδοχεία στην Αθήνα και στην Αττική είναι γεμάτα μετά από πολλά χρόνια και οι καταστηματάρχες είναι πολύ ευχαριστημένοι, και όπως μου λένε, ιδίως οι Αμερικανοί τουρίστες δεν ρωτούν καν πόσο κάνει κάτι.

-Πριν από δέκα μέρες πήγα στην Κέρκυρα, έτυχε να συναντήσω και τη δήμαρχο, η οποία μου έλεγε ότι ήδη οι τουρίστες είναι πολύ περισσότεροι από οποιαδήποτε άλλη χρονιά, πρώτη φορά τόσοι πολλοί Αμερικανοί και κυρίως υπάρχει μεγάλη ποιοτική αναβάθμιση των τουριστών στο νησί. 

Χαίρομαι πολύ για τα Επτάνησα και για την Κέρκυρα, ήταν μία στρατηγική στόχευσή μας. Συνεργαστήκαμε με την Περιφερειάρχη, την κυρία Κράτσα, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τον ιδιωτικό τομέα, τους ξενοδόχους και τους tour operators. Για τους Αμερικάνους να πω ότι έρχονται 9 απευθείας πτήσεις την ημέρα. 

-Όταν βλέπεις ένα πλοίο να πηγαίνει, σημαίνει ότι έχει πέσει πολύ κουπί στα αμπάρια. Αυτό με τις 9 πτήσεις πως έγινε; Είναι τεράστιο νούμερο.

Κάποτε δεν είχαμε καμία. Πράγματι τα προηγούμενα χρόνια έγιναν προσπάθειες και η Emirates τόλμησε και έβαλε την πτήση Αθήνα – Νέα Υόρκη μια πολύ επιτυχημένη πτήση. Εμείς διαπραγματευτήκαμε με την αμερικανική κυβέρνηση και τον ιδιωτικό τους τομέα, προμοτάραμε την Ελλάδα, εξηγήσαμε ότι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα είναι τεράστια. Η ζήτηση από την Αμερική είναι πολύ μεγάλη, απόδειξη ότι ήδη για Αύγουστο και σιγά – σιγά για Σεπτέμβρη σχεδόν δεν υπάρχει πλέον εισιτήριο. Είμαστε πρώτοι στη γαλλική αγορά, για τους Γερμανούς είμαστε μέσα στις τρεις πρώτες θέσεις προτίμησης, όπως και για τη Μεγάλη Βρετανία. Jet 2, Easy Jet, British Airways, Ryanair, όλοι ψηφίζουν Ελλάδα.

Η TUI, από 1,5 εκατομμύριο θέσεις πέρυσι, θα φτάσει 3 εκατομμύρια το 2022 για τη χώρα μας. Η Der Touristic επίσης εμφανίζει τεράστια αύξηση, ενώ εντυπωσιακά είναι τα ρεκόρ τουριστών από το Ισραήλ.

-Από τα εκατομμύρια τουρίστες που θα έρθουν, η μεγάλη πλειοψηφία  θα πρέπει, γυρνώντας στην πατρίδα τους, να πουν «κάντε την Ελλάδα επιλογή σας». Αυτό δεν πρέπει να είναι το βασικό ζητούμενο;

Επιτύχαμε φέτος την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Ξεκίνησαν οι πτήσεις από την Αμερική στις 7 Μαρτίου και 1η Μαρτίου είχαμε κρουαζιέρες στην Κρήτη, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Όμως βλέπω σιγά-σιγά τους tour operators και τις μεγάλες εταιρείες να κλείνουν πακέτα για Σεπτέμβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2022.

Αυτό είναι το ζητούμενο. Να μην είναι μόνο εποχικός ο τουρισμός.

-Παρόλα αυτά οι διανυκτερεύσεις στην Αθήνα δεν είναι πολλές, παρότι το αρχαιολογικό της μουσείο είναι κατά τεκμήριο το σημαντικότερο αρχαιολογικό μουσείο στον πλανήτη, έχει τον Παρθενώνα, την Ακρόπολη, το Σούνιο. Έχει μία ακτογραμμή που οι περισσότεροι τουρίστες τέτοιες παραλίες δεν τις έχουν ούτε κατά διάνοια στις χώρες τους.

Ηταν μία διανυκτέρευση περίπου και τώρα είναι 2,9 ανά τουρίστα. Εχουμε χαράξει την τακτική μας με βάση μια στρατηγική, η Αθήνα, η Αττική, η Ριβιέρα της και οι ομορφιές της, να ενισχυθούν. Αυτό το πετύχαμε καθώς τα ξενοδοχεία στην Αθήνα είναι γεμάτα και έρχεται ένας τεράστιος αριθμός high spenders ταξιδιωτών.

Δημιουργούμε με το υπουργείο Πολιτισμού ειδική δεύτερη γραμμή, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι επισκέπτες από τις κρουαζιέρες έτσι ώστε να μην είναι κολλημένοι στις ουρές των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων.

Με τις ενέργειές μας, το 55% των κρουαζιερόπλοιων είναι home port. Δηλαδή οι ταξιδιώτες έρχονται αεροπορικώς, διανυκτερεύουν στην Αττική και μετά μπαίνουν στο κρουαζιερόπλοιο να ταξιδέψουν.

Και βέβαια, κάναμε καμπάνια για το city break, το greekend, που παράφραζε το weekend και έγινε viral.

-Θα σας πω κάτι που με θυμώνει ως θέαμα. Βλέπω συχνά τους τουρίστες στην Αθήνα να είναι με ένα χάρτη στο χέρι και να ψάχνουν που βρίσκονται αφού ταμπέλες δεν υπάρχουν και η σήμανση είναι κακή.

Εάν ευοδωθούν τα πράγματα και ο πρωθυπουργός αποφασίσει να παραμείνω στο υπουργείο Τουρισμού μετά τις εκλογές, μία από τις πρώτες προτεραιότητές μου είναι η ομογενοποίηση τής σήμανσης, δηλαδή των ταμπελών σε όλη την Ελλάδα. Θα θέλαμε να δούμε, ενδεχομένως και με κίνητρα, έναν συγκεκριμένο τρόπο καλαίσθητο σήμανσης. Βέβαια μέσα στην ψηφιακή πύλη του ΕΟΤ υπάρχουν τέτοια εργαλεία τα οποία συνέχεια αναβαθμίζονται.

-Όταν γίνεται συζήτηση για την πιθανότητα πρόωρων εκλογών όλοι βάζουν την παράμετρο «τουριστική σεζόν». Πιστεύετε ότι αν προκηρύσσονταν εκλογές το φθινόπωρο, δηλαδή αρκετά μέσα στην τουριστική σεζόν, αυτό θα την επηρέαζε;

Είναι τόσο ισχυρό το brand… Αντιμετωπίζουμε κοσμογονικά προβλήματα, πόλεμο στην καρδιά της Ευρώπης μετά από 80 χρόνια, πληθωρισμό, ενεργειακή κρίση, η πανδημία είναι ακόμα σε έξαρση σε πολλές χώρες, και οι τουρίστες έρχονται. Κάναμε πολλή δουλειά γι΄ αυτό.

Οπότε, αν και συζητάμε για κάτι που είναι στη διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού, ο τουρισμός για το 2022 δεν θα επηρεαστεί.

-Ανεξάρτητα από το πότε θα γίνουν οι εκλογές, τι είναι αυτό που λέτε «αυτό θα ήθελα να προλάβω να το κάνω, απλώς δεν προλαβαίνω σε αυτή τη θητεία»;  

Θα ήθελα υπό την προεδρία της κυβέρνησης και τον πρωθυπουργό να δημιουργηθεί αυτή η διυπουργική επιτροπή fast track, επιτάχυνσης των μεγάλων έργων υποδομής για τον τουρισμό που τώρα είναι συναρμοδιότητες με όλα τα υπουργεία. Πιστεύω ότι πρέπει να προταχθούν εμβληματικά έργα υποδομών στη χώρα, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί ακόμα πιο πολύ το τουριστικό προϊόν.

-Ποια ονομάζετε ως τέτοια έργα;

Χωροθέτηση κατασκευής λιμανιών, μαρινών, έργα αποχέτευσης, υδάτινων πόρων και διαχείρισής τους, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε μικρότερα νησιά και μετά σε μεγαλύτερα, και λοιπά. Οι υποδομές μας δεν ήταν όλες φτιαγμένες για να αντέξουν τόσο μεγάλα τουριστικά κύματα. Οπότε θέλουμε να αναβαθμιστούν γρήγορα, τουλάχιστον οι σημαντικότερες, έτσι ώστε να συμπαρασύρουν το τουριστικό προϊόν, τα έσοδα και την οικονομία προς τα πάνω.

-Όταν είχα ρωτήσει την κυρία Αρβελέρ ποιος είναι ο μεγαλύτερος μύθος στην ανθρώπινη ιστορία, μου απάντησε «η Ελλάδα». Που σημαίνει ότι στην πραγματικότητα αυτόν τον μύθο υπηρετούμε, ο καθένας με τη δουλειά που κάνει και με τον τρόπο που την κάνει. Αυτόν τον μεγαλύτερο μύθο της ανθρώπινης ιστορίας τον υπηρετεί και ο υπάλληλος στο ξενοδοχείο.

Με συγκινεί ο τρόπος που τοποθετείται η κυρία Αρβελέρ. Και για να πω κάτι ακόμα, είναι αυτή η αίσθηση από τους αρχαιοτάτους χρόνους που έχει ο Έλληνας ως στάση ζωής, να φέρει έναν ξένο σπίτι του, να τον ταΐσει, να τον κοιμίσει, να τον φροντίσει και να του δείξει τι σημαίνει ελληνική φιλοξενία.

-Ξέρετε, επειδή θεωρώ τον πιο συγγενικό μας λαό τους Ισραηλινούς, βλέπω στα αεροδρόμια και στα λιμάνια να εμφανίζονται κάποιοι Ισραηλινοί, οι οποίοι δηλώνουν τη χαρά τους που είναι εδώ. Έγινε πολλή δουλειά σε σχέση με το Ισραήλ;

Ταξίδεψα στο Ισραήλ. Βρέθηκα με τον ομόλογό μου, συναντήθηκα με φορείς του τουρισμού με όλες τις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, και γενικά υπάρχει η αίσθηση ότι οι σχέσεις μας συνέχεια ενδυναμώνονται.

Και θα συμφωνήσω μαζί σας, η ιδιοσυγκρασία μας, το ταπεραμέντο μας είναι συγγενές. Για αυτό και βλέπετε ότι επισκέπτονται την Ελλάδα ως πρώτη επιλογή, την ανακαλύπτουν, τους αρέσουν και οι χειμερινοί προορισμοί, το tracking, η ορειβασία.

Θυμάστε τη μεγάλη διαφορά στη Θεσσαλονίκη όταν ο κύριος Μπουτάρης «άνοιξε» την πόλη στους Ισραηλινούς. Τώρα το βλέπω στην Ηπειρο. Ξεκινώντας από τα Ιωάννινα που ο νυν δήμαρχος είναι καταγωγής εβραϊκής, όλο και πιο πολλοί Ισραηλινοί την επισκέπτονται. Είναι case study η Ηπειρος. Πριν από μερικά χρόνια ήταν η πιο φτωχή Περιφέρεια στην Ευρώπη, και τώρα τι να πρωτοαναφέρεις; Τα Γιάννενα, το Μέτσοβο, το Πάπιγκο, την Αρίστη…

-Είναι αυτό που έχει πει ο Αξελός: Η Ελλάδα είναι πέρα από το ωραίο.

Το ακούω και χαμογελάω γιατί έχω επισκεφτεί όλη την Ελλάδα από άκρη σε άκρη. Το παράδειγμα της Ηπείρου είναι συγκεκριμένο. Δεν υπήρχε τίποτα και τώρα υπάρχει αθλητικός, εναλλακτικός, γαστρονομικός, πολιτιστικός τουρισμός.

-Ο θρησκευτικός τουρισμός είναι σημαντικός για αρκετά μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας κοινότητας. Θα γίνει κάνει για την ενίσχυση του;

Έχουμε συμφωνήσει με την Ιερά Αρχιεπισκοπή, τον Μακαριότατο κύριο Ιερώνυμο και τους συνεργάτες του, για τον τρόπο με τον οποίο θα φωτίσουμε τις ορθόδοξες βυζαντινές εκκλησίες στην Αθήνα και στη βόρεια Ελλάδα, με αιχμή το Αγιο Όρος. Για τη δυνατότητα να ενισχύσουμε τον θρησκευτικό τουρισμό στα νησιά μας και στις ακριτικές περιοχές. Για τα πανέμορφα ξωκλήσια και το πως συνδέεται η θρησκεία μας ανά τους αιώνες με τον πολιτισμό και την ιστορία μας, και τον τρόπο να προσελκύσουμε παραπάνω ταξιδιώτες σε off season.  

Για του λόγου το αληθές θέλω να πω ότι είχαμε κρουαζιερόπλοια από τον Μάρτιο και θα πάνε μέχρι τον Δεκέμβριο. Άρα μένουν οι δύο πρώτοι μήνες της επόμενης χρονιάς, του 2023, Γενάρης, Φλεβάρης, για να είναι δώδεκα οι μήνες.

Νομίζω ότι είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία με μεγάλη εταιρεία για θρησκευτική κρουαζιέρα που θα ξεκινάει από τον Πειραιά. Θα έρχονται πρώτα στην Αθήνα, θα ταξιδεύουν σε συγκεκριμένα νησιά του Αιγαίου, θα πηγαίνουν στην Κύπρο μας και θα καταλήγουν στο Ισραήλ για να πάνε στα Αγια Εδάφη της Ιερουσαλήμ. Σχεδιάζουμε λοιπόν χειμερινή θρησκευτική κρουαζιέρα.  

-Σε όλο αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε, χωρίς να είμαστε υπερβολικοί, ένα success story, υπάρχει κάτι το οποίο προσέχετε διαρκώς μήπως και στραβώσει;

Το τουριστικό προϊόν είναι ευμετάβλητο, μπορεί να επηρεαστεί από οτιδήποτε. Τώρα έχουν συμβεί τα πάντα, ενώ το 2019 ήταν μία ανέφελη χρονιά. Ταμείο θα κάνουμε στο τέλος του 2022, όμως, επειδή θέλω να παίρνουν κουράγιο και δύναμη οι Έλληνες, θα συνεχίζω να ανακοινώνω κάθε βδομάδα, με στοιχεία, τα θετικά νούμερα του τουρισμού.

* Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις του Απριλίου ήταν αυξημένες κατά 20% σε σχέση με αυτόν του 2019, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Τράπεζας της Ελλάδος την επομένη της συνέντευξης